اخبار

در نشست های سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران مطرح شد: ممنوعیت مطلق باعث از بین رفتن شفافیت می شود

در نشست های سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران مطرح شد: ممنوعیت مطلق باعث از بین رفتن شفافیت می شود
نشست تخصصی «نظارت بر سینما در روزگار دیجیتال» با سخنرانی دکتر ناصر فکوهی پنجم آذرماه در فرهنگستان هنر برگزار گردید‌.
در نشست های سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران مطرح شد:
ممنوعیت مطلق باعث از بین رفتن شفافیت می شود
 
نشست تخصصی «نظارت بر سینما در روزگار دیجیتال» با سخنرانی دکتر ناصر فکوهی پنجم آذرماه در فرهنگستان هنر برگزار گردید‌.

 

در نشست های سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران مطرح شد: ممنوعیت مطلق باعث از بین رفتن شفافیت می شود

 
به گزارش دبیرخانه سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران ، در پنجمین نشست تخصصی این دوره از جایزه با عنوان «نظارت بر سینما در روزگار دیجیتال»، ناصر فکوهی با بیان اینکه مساله اصلی از منظر جامعه شناسی بررسی حدود رابطه دولت و جامعه است، این سوال را در تاریخ سینما مطرح کرد که چرا روند سینمای جهان به سمت سینمای هالیوود رفت و نه، مثلاٌ، سینمای اروپا؟
 
وی در پاسخ به این سوال با برشمردن ویژگی های سینمای هالیوود و سینمای دیگر کشورها، قدرت فنی و تجاری و نوع نگاه این سینما به زندگی را عاملی در این خصوص دانست و تاکید داشت که، در چنین وضعیتی نباید به سمت مقابله رودررو با این سلطه حرکت کرد. زیرا چیزی که نسیب ما می شود تخریب است، ولی چیزی که برای آنها فراهم می آورد سوژه جدیدی برای فیلمسازی است.
 
این استاد دانشگاه با تفکیک نظارت از سانسور و با توجه به روند موجود نظارت در ایران که چند مرحله ای است، اظهار داشت که نظارت در ایران بیشتر به سانسور نزدیک است و با توجه به شرایط موجود اجتماعی و تکنولوژیک این یک فرایندی بی معنا است.
 
وی با انتقاد از وضعیت نظارت و این موضوع که متاسفانه سینمای مبتذل هالیوودی بر سینمای ایران و مردم جامعه تاثیر بسیاری گذاشته، معتقد است که این سیستم نظارت با ادعای مراقبت از فرهنگ در واقع خرابی های به وجود آمده یا در حال پیدایش را در پس خود پنهان و انکار می کند.
 
از نظر این استاد انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ممنوعیت مطلق باعث می شود که شفافیت از بین برود. لذا سیاستگذاران و برنامه ریزان نمی توانند با واقعیت مواجهه مناسبی داشته باشند.
 
فکوهی با بیان این که به سانسور معتقد نیستم و باید مسوولیت سازی شکل بگیرد، تاکید داشت که اشخاص و به صورت خاص سینماگران باید عرف اجتماعی را رعایت کنند. تجربه نتفیلیکس به ما می فهماند که در سال های آینده نظارت بی معنی می شود.
 
ناصر فکوهی ضمن تاکید بر اینکه دیجیتال تنها ابزارهای جدیدی را به ما ارائه داده، و در حال حاضر دو جریان کپی رایت و کپی لفت در عرصه دیجیتال وجود دارد، اظهار داشت که با توجه به فناوری های موجود امکان سیاستگذاری برای کپی رایت بسیار مشکل است.
 
وی در جمع بندی مباحث خود گفت که سینما دمکرات ترین تفریح در جهان است و سینماها در مواجهه با تحولات تکنولوژیک لازم است مسیر دیگری طی کنند تا برای افراد جذاب تر باشند، زیرا سینما فقط برای فیلم دیدن نخواهد بود.
 
نشست های تخصصی سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران، مطابق برنامه ای که از سوی دبیرخانه این دوره از جایزه اعلام شده در روزهای آتی ادامه خواهد داشت و در نشست روز شنبه 9 آذر ساعت 14  نعمت اله فاضلی و محمد رضا اصلانی مباحث خود را درباره «مساله تصویر مستند و اخلاق در سینمای ایران» در دانشکده سینما-تئاتر دانشگاه هنر ارائه خواهند کرد.
۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۱۲
سازمان سینمایی، سمعی و بصری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید