استانداردها

 

 

استانداردهای راه اندازی

مراکز خدمات فنی

 

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی

دفتر توسعه فناوری سینمایی

تابستان و پاییز 1395

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به نام خدا

دفتر توسعه فناوری معاونت فناوری اطلاعات و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، حسب وظایف محوله ، صدور مجوزهای فعالیت مراکز خدمات فنی سینمای ایران را بر عهده داشته و دارد. لیکن هیچ گاه در خصوص رعایت شرایط فنی و مکانی مراکز خدمات فنی تعریف و استانداری مبنای راه اندازی مراکز خدمات فنی سینمایی نبوده است. مسلما در سالهای گذشته موضوع کمیت مراکز خدمات فنی ای که با سرمایه گذاری بخش خصوصی بوجود آیند و به فعالیت بپردازند، از امور و وجوه دیگر مربوط به این مراکز ارجح تر بوده  است.

امروز ، اما، با شرایط فنی ای که سینمای جهان و به تبع آن سینمای ایران دارد، بحث کیفیت و رعایت اصول فنی و کیفی باید از امور دیگر ارجح تر شناخته شود.

لذا در این برهه از زمان، دفتر توسعه فناوری در خصوص شرایط مکانی، فنی و اصول اولیه تاسیس استودیو ها و مراکز خدمات فنی، استانداردهایی را تدوین و به تصویب شورای فنی این دفتر رسانده است تا از این پس حداقل هایی فنی و مکانی بر اساس نوع خدمات ارائه شده در مراکز، در هنگام تاسیس استودیو ها و مراکز رعایت گردد. با امید به اینکه در سالهای آتی و بر اساس تغییرات فنی در شرایط تولید در سینما، این استانداردهاها نیز تحول و تکامل یابد و اثرات آن بر افزایش سطح فنی و کیفی مراکز و آثار تولیدی در سینمای ایران بروز یابد.

در این راه علاوه بر همکاران دفتر توسعه فناوری، متخصصین امور فنی مختلف این دفتر را یاری نموده اند. و در انتها، شورای فنی دفتر توسعه فناوری پس از بررسی نتیجه این تلاش ها، با تصویب و تایید آن کمک شایانی به ساماندهی وضعیت مراکز خدمات فنی نموده اند.

 

 

 


 

 


 

 

استانداردهای راه اندازی مراکز خدمات فنی

 لابراتوار دیجیتال

                                       

 

 

 

 

 

 

 

تهیه شده در دفتر توسعه فناوری

با همیاری:

 دکتر معتمدی ( عضو انجمن جلوه های بصری خاته سینما)

محمد آلادپوش(عضو انجمن فیلمبرداران سینمای ایران)

 

 

 

 

 

 

 

لابراتوار دیجیتال

 

به سبب آگاهی بخشی در خصوص شرایط فنی و مکانی مورد نیاز برای تاسیس لابراتوار دیجیتال به متقاضیان و همچنین یکسان سازی و قاعده مند نمودن ارکان اصلی این مراکز، متن پیش رو آماده گردیده است و پس از تصویب در شورای فنی دفتر توسعه فناوری مبنای اجرایی تاسیس لابراتوارهای دیجیتال قرار خواهد گرفت.

تعریف:

1-      لابراتوار دیجیتال در مسیر روند تولید فیلم، به بخشی اطلاق می­گردد که بتواند کلیه خدمات مراحل فنی تولید، پس از مرحله فیلمبرداری (به غیر از تدوین، صداگذاری و جلوه­های بصری)، را تا مرحله اکران برعهده گرفته و ارائه نماید.

2-      لابراتوار دیجیتال بخشی از خدمات فنی مورد نیاز بخش های تدوین، صداگذاری و جلوه بصری را نیز ارائه می­نماید.

3-      لابراتوار دیجیتال باید براساس ارائه خدمات­ متناسب با فورمت 2K به بالا طراحی و تاسیس گردد.

4-      مرکز خدمات فنی لابراتوار دیجیتال براساس شرایط طرح شده در این متن و سایر شرایط مندرج در آیین نامه صدور مجوز تاسیس، توسعه و نظارت بر نحوه فعالیت مراکز ارائه خدمات فنی و پشتیبانی سینمایی و سمعی بصری،  از دفتر توسعه فناوری سینمایی مجوز فعالیت دارد.

انواع خدمات :

1-      انجام تستهای ابتدایی در شروع فیلمبرداری و همراهی با فیلمبردار در طول زمان انجام فیلمبرداری پروژه.

2-      دریافت پلان های فیلمبرداری شده و انتقال به سیستم نگهداری تصاویر.

3-      ارائه فایل تصاویر مورد نیاز برای بخش تدوین.

4-      کانفرم کردن تصاویر اصلی براساس و پس از دریافت تصاویر مونتاژ شده از بخش تدوین و تصاویر تغییر یافته از بخش جلوه­های بصری.

5-      انجام عملیات تصحیح رنگ  Color Correction , Color Grading.

6-      دریافت فایل صدا از استودیو صدا.

7-      انجام مسترینگ.

8-      انجامDCP  و  KDM جهت نمایش در سالن های سینما.

9-      امکان انتقال فایل نهایی بر روی مدیوم های آرشیوی

 

شرایط مکان لابراتوار دیجیتال:

1 -  ساختمان انتخاب شده برای تأسیس لابراتوار دیجیتال باید دارای حداقل 100 متر مربع فضای کاربردی باشد.

2-      ساختمان باید در موقعیت جغرافیایی با کمترین میزان نویز صدایی باشد و یا ساختمان از طریق روش­های جلوگیری از ورود صدا، قابلیت داشته باشد. (محل های پر رفت و آمد و مجتمع های پر تراکم پیشنهاد نمی شود.)

3-      در صورت انتخاب محل در شرایط ساختمان های مسکونی، عدم وجود معارض اصل تلقی می گردد.

4-      بخش­هایی از لابراتوار که در آنها صدا مونیتور می­شود باید آکوستیک باشد.

5-      بخش­هایی که در آنها تصویر مونیتور می­شود باید بدون نور اضافی و کاملا تاریک باشد.

6-      برای کل ساختمان نسبت به ورود گرد و غبار باید تدابیری اندیشیده شده باشد.

7-      برای سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان می­بایست راهکارهایی اندیشیده شده باشد. میزان گرما و سرمای بخش­های مختلف مکان می­بایست براساس نیاز ابزار فنی طراحی گردد.

8-      سیستم­های گرمایش و سرمایش باید مستقر و ثابت باشند.

9-      بخش­های اداری و خدمات عمومی می­بایست از بخش فنی جدا گردیده و ورود و خروج به بخش­های فنی باید با کنترل صورت پذیرد.

10-   بخش­های فنی مربوط به سرورها ، نگهداری هاردها و ... می­بایست کاملا از دسترسی عمومی خارج باشند.

11-  کلیه بخش های فنی می بایست به شبکه برق UPS متصل باشند.

12-   نصب دوربین های مدار بسته الزامی است.

 

نیروی انسانی فنی مورد نیاز:

1-      فرد درخواست کننده مجوز باید شرایط مندرج در آیین نامه دفتر توسعه فناوری را دارا و مراحل تایید صلاحیت فنی در این آیین نامه را احراز نموده باشد.

2-      شرایط افراد متخصص و فنی:

1-2- تکنسین­های فنی بخش کانفرم:                  آشنایی به سینما، تدوین و کامپیوتر دارای تجربه نظری و عملی.

2-2- کالریست:                                         آشنایی با نرم­افزارهای تصحیح رنگ، آشنایی با کالرگریدینگ و کالرکورکشن، دارای تجربه عملی و نظری در خصوص تصحیح رنگ و آشنایی با خصوصیات فنی تصویر.

3-2- تکنسین مسترینگ و DCP:                   آشنایی با سینما و کامپیوتر دارای تجربه نظری و عملی، آشنایی با سیستم سالن های نمایش و DCP ingest.

4-2- مهندس سخت افزار و شبکه                    فرد یا قرارداد خدمات با شرکتهای سخت افزاری برای مراقبت و خدمات نگهداری ابزار و سرورها، دارای تجربه نظری و عملی .

5-2- مهندس برق                                      فرد یا قرارداد خدمات با شرکت های تأمین برق اضطراری UPS دارای تجربه نظری و عملی.

 

بخش­ها: لابراتوار دیجیتال شامل بخش­های زیر خواهد بود:

1-    بخش دریافت، انتقال و آرشیو اطلاعات:                       دریافت،کپی کردن وتحویل اطلاعات و فایل های مربوط به                                                                                                 پروژه های تولیدی، آرشیو و نگهداری صحیح آنها.

2-   بخش کانفرم                                              انجام عملیات کانفرم پس از دریافت تصاویر مونتاژ‍ شده از بخش

تدوین و دریافت و جاگذاری فایل­های تصویری دریافتی از بخش جلوه های بصری و .......

3-    بخش تصحیح رنگ.                                               انجام عملیات Color Correction و Color Grading

4-   مسترینگ.                                                            ساخت فایل نهایی و کامل

5-   DCP و KDM .                                      تبدیل فایل مستر به DCP همراه با KDM های مربوطه

6-   بخش اسکن.                                              تبدیل تصاویر فیلم به فایل دیجیتال  و ویدئو

7-   بخش Restoration .                                 انجام عملیات ترمیم، بازسازی و ... تصاویر

 

·         ردیف های 6 و 7 و فعالیت در این گستره ها می­تواند انتخابی باشد.

 

خصوصیت ها و نیازهای فنی بخش ها:

بخش کانفرم:

1-      نیاز به کامپیوتر متصل به شبکه.

2-      نیاز به برنامه­های اوریجینال.

3-      محیط مناسب.

بخش تحصیح رنگ:

1-      نیاز به برنامه اورجینال تصحیح رنگ ( پشنهاد ما Do Vinci Resolve یا Assimilates Scratch

2-      نیاز به کامپیوتر متصل به شبکه و دارای پردازنده متناسب با حجم و فورمت تصاویر.

3-      نیاز به اتاق با ابعاد حداقل 4X3 مناسب تصحیح رنگ.

                                                            (بطول حداقل 4 برابر ارتفاع نمایشگر)

4-      رنگ اتاق خاکستری 18% .

5-      وجود نور نمونه 5500 کلوین شاخص در فضای اتاق.

6-      سیستم سرمایش و گرمایش مناسب و مستقر.

7-      مانیتور اپراتور حداقل 24 اینچ.

8-      مانیتور کالیبره رنگی حداقل 27 اینچ.

9-      نمایشگر یا سیستم نمایش­ با قابلیت کالیبره رنگی با ابعاد 55 اینچ به بالا با وضوح حداقل FHD.

10-  کنترل پنل متناسب با سیستم تصحیح رنگ.

11-  ابزار کالیبراسیون برای مانیتورها و یا سیستم نمایش.

 

·         اصالت اورجینال بودن برنامه ها باید احراز شود.

 

بخش مسترینگ DCP و KDM

1-      نیاز به کامپیوتر مناسب و متصل به شبکه (پیشنهاد حداقل دو کامپیوتر)

2-      نیاز به نرم افزار مسترینگ به همراه امکان خروجی DCP  برای
E-Cinema
  و  D-Cinema و  تولید KDM.

بخش آرشیو و شبکه گردش اطلاعات :

1-      نیاز به بانک ذخیره اطلاعات با حجم حداقل 60TB دارای امنیت و سرعت دسترسی مناسب  Fiberیا  Thunderbolt.

2-      شبکه گردش اطلاعات متناسب با حجم ابزار متصل و بانک ذخیره اطلاعات

3-      سیستم گرمایش و سرمایش متناسب با فرآیند آرشیو.

4-      سیستم UPS.

5-      سیستم آرشیو LTO .

6-      اطاق امن جهت انبار هاردیسک ها و نوارهای مغناطیسی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

استانداردهای راه اندازی مراکز خدمات فنی

 استودیو تدوین

                                       

 

 

 

 

 

 

       

 

 

 

تهیه شده در دفتر توسعه فناوری

 

 

مرکز خدمات فنی تدوین

 

به سبب آگاهی بخشی در خصوص شرایط فنی و مکانی مورد نیاز برای تاسیس مرکز خدمات فنی تدوین به متقاضیان و همچنین یکسان سازی و قاعده مند نمودن ارکان اصلی این مراکز، متن پیش رو آماده گردیده است و پس از تصویب در شورای فنی دفتر توسعه فناوری مبنای اجرایی تاسیس مراکز خدمات تدوین قرار خواهد گرفت.

تعریف:

1-      مرکز خدمات فنی تدوین، به مرکزی اطلاق می­گردد که بتواند کلیه خدمات مراحل فنی تدوین را در اختیار گروه های تولیدی قرار دهد. صاحب امتیاز این مراکز می توانند خود به تدوین فیلم های ارجاعی اقدام نموده و یا ابزار و امکانات فنی خود را در اختیار سایر تدوینگران و پروژه های تولیدی قرار دهند.

 

شرایط مکان مرکز خدمات فنی تدوین:

1 -  محل انتخاب شده برای تأسیس مرکز خدمات فنی تدوین باید دارای حداقل 70  متر مربع فضای کاربردی باشد.

2-      ساختمان باید در موقعیت جغرافیایی با کمترین میزان نویز صدایی باشد و یا ساختمان از طریق روش­های جلوگیری از ورود صدا، قابلیت تجهیز داشته باشد. (محل های پر رفت و آمد و مجتمع های پر تراکم پیشنهاد نمی شود.)

3-      در صورت انتخاب محل در شرایط ساختمان های مسکونی، عدم وجود معارض اصل تلقی می گردد.

4-      بخش­هایی از مرکز خدمات فنی تدوین که در آنها صدا مونیتور می­شود باید آکوستیک باشد.

5-      بخش­هایی که در آنها تصویر مونیتور می­شود باید بدون نور اضافی و کاملا تاریک باشد.

6-      برای سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان می­بایست راهکارهایی اندیشیده شده باشد. میزان گرما و سرمای بخش­های مختلف مکان می­بایست براساس نیاز ابزار فنی طراحی گردد.

7-      سیستم­های گرمایش و سرمایش باید مستقر و ثابت باشند.

8-      بخش­های اداری و خدمات عمومی می­بایست از بخش فنی جدا گردیده و ورود و خروج به بخش­های فنی باید با کنترل صورت پذیرد.

9-       بخش­های فنی مربوط به سرورها ، نگهداری هاردها و ... می­بایست کاملا از دسترسی عمومی خارج باشند.

10-  کلیه بخش های فنی می بایست به شبکه برق UPS متصل باشند.

11-   نصب دوربین های مدار بسته الزامی است.

 

نیروی انسانی فنی مورد نیاز:

1-      فرد درخواست کننده مجوز باید شرایط مندرج در آیین نامه دفتر توسعه فناوری را دارا و مراحل تایید صلاحیت فنی در این آیین نامه را احراز نموده باشد.

2-      شرایط افراد متخصص و فنی:

1-2- تدوینگر:                              عضو انجمن تدوینگران خانه سینما و یا مورد تایید شورای فنی دفتر توسعه فناوری

2-2- دستیاران:                              دارای تجربه عملی مورد تایید دارنده مجوز ، پیشنهاد می گردد از فارغ التحصیلان رشته تدوین دانشگاه ها باشند.

3-2- مهندس سخت افزار و شبکه          فرد یا قرارداد خدمات با شرکتهای سخت افزاری برای مراقبت و خدمات نگهداری

                                                ابزار و سرورها، دارای تجربه نظری و عملی .

4-2- مهندس برق                           فرد یا قرارداد خدمات با شرکت های تأمین برق اضطراری UPS دارای تجربه نظری و عملی.

 

 

 

 

بخش­ها:

 مرکز خدمات فنی تدوین شامل بخش­های زیر خواهد بود:

1-    اتاق تدوین:                                              جهت انجام تدوین برای حضور تدوینگر و کارگردان. تدوین نهایی در این
                                                            بخش صورت می پذیرد.

2-   اتاق work station                                   انجام کلیه عملیات قبل از تدوین نهایی حداقل برای دو سیستم

3-   Server                                                             مرکز تجمیع و شبکه اطلاعات

4-   اتاق نمایش                                                                                                          

·         ردیف 4 پیشنهادی بوده وانتخابی می  باشد.

 

خصوصیت ها و نیازهای فنی بخش ها:

بخش تدوین:

1-      نیاز به کامپیوتر متصل به شبکه.

2-      نیاز به برنامه­های اوریجینال.

3-      مونیتور حداقل 24 اینچ حداقل 2 عدد برای سیستم تدوین

4-      یک عدد نمایشگر 50 اینچ به بالا  نصب شده بر دیوار

5-      سیستم بلندگو و چیدمان و اکوستیک مناسب، ترجیحا زیر نظر انجمن صدای خانه سینما

6-      محیط مناسب از جمله میز کار، صندلی ها و سایر شرایط برای کار طویل المدت

7-      اتاق با مساحت حداقل 20 متر. (بطول حداقل 4 برابر ارتفاع نمایشگر)

8-      رنگ دیواری که نمایشگر روی آن نصب میگردد حتما خاکستری 18% باشد. 

·         اصالت اورجینال بودن برنامه ها باید احراز شود.

 

بخش work satation:

1-      نیاز به برنامه اورجینال

2-      نیاز به کامپیوترهای متصل به شبکه حداقل دو سیستم دارای پردازنده متناسب با حجم و فورمت تصاویر.

3-      نیاز به اتاق با مساحت حداقل 20 متر.

4-      مانیتور اپراتور حداقل 24 اینچ.

 

·         اصالت اورجینال بودن برنامه ها باید احراز شود.

 

بخش آرشیو و شبکه گردش اطلاعات :

1-      نیاز به بانک ذخیره اطلاعات با حجم حداقل TB 30  دارای امنیت و سرعت دسترسی مناسب.

2-      شبکه گردش اطلاعات متناسب با حجم ابزار متصل و بانک ذخیره اطلاعات

3-      سیستم گرمایش و سرمایش متناسب با فرآیند آرشیو.

4-      سیستم UPS.

5-      اطاق امن جهت انبار هاردیسک ها .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استانداردهای راه اندازی مراکز خدمات فنی

استودیو صدا

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه شده در دفتر توسعه فناوری

با همیاری:

 مهندس شیدرنگ ( عضو انجمن صدای خاته سینما)

مهندس رضایی(عضو هیت علمی دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی)

 


استودیو صدا

 

به سبب آگاهی بخشی در خصوص شرایط فنی و مکانی مورد نیاز برای تاسیس استودیوهای صدا برداری به متقاضیان و همچنین یکسان سازی و قاعده مند نمودن ارکان اصلی این مراکز، متن پیش رو آماده گردیده است و پس از تصویب در شورای فنی دفتر توسعه فناوری مبنای اجرایی تاسیس استودیوهای صدا برداری قرار خواهد گرفت.

 

شرایط مکان وقوع مرکز:       

1 -  ساختمان انتخاب شده برای تأسیس استودیو صدا باید دارای حداقل 80 متر مربع فضای کاربردی باشد.

5-        ساختمان باید در موقعیت جغرافیایی با کمترین میزان نویز صدایی باشد و یا ساختمان از طریق روش­های جلوگیری از ورود صدا، قابلیت تجهیز داشته باشد. (محل های پر رفت و آمد و مجتمع های پر تراکم پیشنهاد نمی شود.)

6-        در صورت انتخاب محل در ساختمان های مسکونی، عدم وجود معارض اصل تلقی می گردد.

7-        برای سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان می­بایست راهکارهایی اندیشیده­شده باشد تا استانداردهای اعلامی قابل حصول باشد.

8-        بخش­های اداری و خدمات عمومی می­بایست از بخش فنی جدا گردیده و ورود و خروج به بخش­های فنی باید با کنترل صورت پذیرد.

9-         بخش­های فنی مربوط به سرورها ، نگهداری هاردها و ... می­بایست کاملا از دسترسی عمومی خارج باشند.

10-    کلیه بخش های فنی می بایست به شبکه برق UPS متصل باشند.

11-     نصب دوربین های مدار بسته الزامی است.

 

استودیوهای صدا

مکان:

استودیوهای صدا به  دو دسته کوچک و متوسط تقسیم می شوند.

 

الف- استودیو کوچک با کاربری گفتار و دوبله

13-    حداقل مساحت استودیو 21 متر مربع ، بهینه مساحت 25 متر و حداکثر 29 متر مربع با ارتفاع حداقل 80/2 متر و حداکثر 80/3

14-    با رعایت نسبت ابعاد (ارتفاع* عرض* طول) ،  1:   25/1 : 6/1

 

 

ب - استودیو متوسط با کاربری گفتار و دوبله و صدا برداری

 

12-    حداقل مساحت استودیو 31 متر مربع ، بهینه مساحت 36 متر و حداکثر 41 متر مربع با ارتفاع حداقل 80/2 متر و حداکثر 80/3

13-    با نسبت ابعاد( ارتفاع* عرض* طول) ، 1:   6/1 : 5/2

 

 کفپوش استودیو:

1-        کفپوش موکت و ترجیحا با خصوصیت آنتی استاتیک و ضد حریق.

2-        پرز موکت و ضخامت آن با توجه به میزان جذب در محاسبات اکوستیکی انتخاب شود.

 

درب ورودی استودیو:

1-        دو در هر کدام به ابعاد 100*220 سانتی متر

2-        فاصله داخلی دو در، حداقل 55 سانتیمتر که با توجه به ضخامت دیوارهای ما بین استودیو و اتاق فرمان و همچنین افت صوتی جدار انتخاب گردد.

3 -درها به گونه ای نصب گردند که در دو جهت مخالف باز شوند.

4- ورودی استودیو از اتاق فرمان باز شود. در استودیو های بزرگ و خیلی بزرگ ، در صورت نیاز به در دیگر، باید مقابل در اصلی نباشند و موارد فنی اعلامی برای درهای دیگر نیز رعایت شود.

5- افت صوتی هر در ورودی، حداقل dBA  35 باشد.

6- درز بندی درها بطور کامل انجام شود. دور درها و قاب آن با نمد یا لاستیک عایق بندی شده باشد.

7- درها بدون منافذی مانند سوراخ کلید و غیره باشد.

8- دستگیره مناسب و بدون منفذ انتخاب شود

9- دستگیره باید به صورتی باشد که هنگام بسته شدن، در کاملا بر روی چهارچوب محکم شود و منفذی باز نماند

 

 ویزور بین استودیو و اتاق فرمان:

1-        نسبت 4 به 3 برای ویزور ها در نظر گرفته شود. حداقل ابعاد ویزور 60*80 سانتی متر باشد.

2-        درز بندی دور شیشه و قاب بطور کامل انجام گردد، بطوریکه شیشه در جای خود لرزشی نداشته باشد.

3-        ضخامت دو شیشه متفاوت و حداقل 8 میلیمتر انتخاب گردد. ترجیحا ضخامت 10 و12 میلیمتر برای دو شیشه انتخاب گردد. شیشه با ضخامت بیشتر سمت اتاق فرمان باشد.

4-        نصب دو شیشه به شکل هفت(/\ ) و زاویه دوشیشه 15 تا 25 درجه نسبت به خط عمود انتخاب گردد.

5-        در استودیو های متوسط و بزرگ ، مکان ویزور در عرض استودیو قرار گیرد.

6-        حداقل فاصله دو شیشه ویزور در نزدیکترین فاصله بین دو شیشه 30 سانتی متر باشد.

7-        به منظور عدم انتقال لرزه از یک شیشه به شیشه دیگر وجود درز انقطاع بین دو شیشه ضروری است.

8-        داخل فضای بین دوشیشه ویزور مواد جاذب صوت مانند اکوستیک تایل نصب گردد.

9-        ارتفاع لبه ویزور تا کف حداقل 85 سانتی متر باشد.

 

کانال ارتباطی عبور کابل بین استودیو و اتاق فرمان:

1-        کانال ارتباطی به شکل اس S بطوری نصب گردد که سر بالای اس، داخل استودیو و سر پایین آن، داخل اتاق فرمان قرارگیرد.

2-        جنس کانال ترجیحا از مواد PVC باشد.

3-        قطر کانال ارتباطی برای عبور کابل 10 سانتی متر باشد. در صورت نیاز، از تعدد کانال ارتباطی بجای افزایش قطر کانال استفاده گردد.

4-        لازم است تمام کابل های ارتباطی بین اتاق فرمان و استودیو از طریق کانال ارتباطی اس شکل انجام شود، از جمله ارتباط بلند گو ها، چراغ سر در و غیره. ضروری است بر روی دیوار دو جداره استودیو، منفذی ایجاد نگردد.

 

 داکت های ارتباطی:

1-        کانال های ارتباطی از کنار دیوارهای جانبی عبور کرده و تا حد امکان با مسیر عبوری افراد تداخل نداشته باشد.

 

فرم:

1-        دیوار استودیو ها موازی نباید ساخته شوند . حداقل دو دیوار مقابل حدود 5% تا 7% از شرایط موازی انحراف داشته باشند.

 

 

 نوقه زمینه:

1-        تبعیت از منحنی  (20)  NC  و (15) PNC

2-        مقدار وزن یافتهdBA  ( A-Weighting)  25

نکته : این مقدار تا حداکثر حجم 250 متر مکعب معتبر است و برای حجم های بیشتر از مقدار مذکور تا میزان dBA 30  افزایش می یابد.

 

تاسیسات:

1-        طراحی سیستم هوا رسان ، کانال های مکش و جهش، سایلنسرها و عایق ها با توجه به استاندارد  Ashrae ، بر اساس NC(20)   انجام شود .

 

زمان واخنش:      (Reverberation Time)

1-        در محدوده پسامدهای بین 500 تا 2000 هرتز باید بین 3/0 تا 4/0 ثانیه باشد

2-        این مقدار برای تا حداکثر حجم 250 متر مکعب معتبر است و برای حجم های بیشتر و کاربری های مشخص تا میزان 65/0 ثانیه افزایش یابد.

 

عایق بندی صدا بین استودیو و فضاهای مجاور:

1-        تطبیق R` و R`W با منحنی C(1)

2-        افت صوتی مابین استودیو و اتاق فرمان dBA 55

3-        افت صوتی مابین استودیو و فضاهای مجاور dBA 60

 

 

اتاق های فرمان

 مکان:

1-        حداقل حجم اتاق فرمان 40 متر مکعب، بهینه 60 متر مکعب و حداکثر 120 متر مکعب انتخاب گردد.

2-        ضروری است نسبت ابعاد اتاق فرمان از نسبت های ( ارتفاع* عرض* طول) ، 1 : 26/1 : 59/1 :  52/2 : 17/3 : ... تبعیت نماید.

 

نوقه زمینه:

1-        تبعیت از منحنی  (25)  NC 

2-        مقدار وزن یافتهdBA  ( A-Weighting)  30

 

زمان واخنش:      (Reverberation Time)

1-        در محدوده بسامدهای بیش از100 هرتز باید بین 25/0 تا 4/0 ثانیه باشد

 

 

عایق بندی صدا بین استودیو و فضاهای مجاور:

1-        تطبیق R` و R`W با منحنی C(1)

2-        افت صوتی مابین استودیو و اتاق فرمان dBA 55

 

کف پوش اتاق فرمان:

1-        کف پوش اتاق فرمان نباید از جنس موکت نصبی باشد.

2-        کف پوش از جنس نرم و کشسان باشد.

 

 

 

استودیوهای صدابرداری:

 

مکان:

1-        استودیو های صدابرداری در اندازه متوسط و بزرگتر باید طراحی گردند.

2-        مساحت و ابعاد استودیوهای صدابرداری با توجه به مقادیر داده شده در بخش قبلی در نظر گرفته شود.

 

نوقه زمینه:        (Background Noise)

1-        تبعیت از منحنی  (20)  NC  برای مینیمم و (25) NC برای ماکزیمم

2-        مقدار وزن یافتهdBA  ( A-Weighting)  25- 30

 

 

زمان واخنش:      (Reverberation Time)

1-        در محدوده بسامدهای بین 500 تا 2000 هرتز باید بین 3/0 تا 4/0 ثانیه باشد.

نکته: این مقدار برای تا حداکثر حجم 250 متر مکعب معتبر است و برای حجم های بیشتر و کاربری های مشخص تا میزان 65/0 ثانیه افزایش یابد.

 

عایق بندی صدا بین استودیو و فضاهای مجاور:

1-        تطبیق R` و R`W با منحنی C(1)

2-        افت صوتی مابین استودیو و اتاق فرمان dBA 55

3-        افت صوتی مابین استودیو و فضاهای مجاور dBA 60

 

 

شرایط آکوستیک سایر فضاها:

 

ابعاد:

1-        متناسب با نوع کاربری و تعداد نفرات انتخاب شود

2-        هر سطحی از اتاق به شکل مستطیل باشد و از سطح های مربع شکل پرهیز شود.

3-        نسبت طول به عرض اتاق ها به گونه ای باشد که اتاق به شکل داکت یا کانال صوتی نشود.

 

 

 

 

 

تاسیسات:

1-        وجود کانال های رفت و برگشت برای تمام اتاق ها ضروری می باشد.

2-        در فضاهای اداری تجهیزات برودتی لازم تامین گردد.

 

نوقه زمینه: : (Background Noise)

1-        تبعیت از منحنی  (35)  NC

2-        مقدار وزن یافتهdBA  ( A-Weighting)  40

 

زمان واخنش:      (Reverberation Time)

در محدوده بسامدهای بین 500 تا 2000 هرتز بایدتا 5/0 ثانیه باشد.

 

 

نیروی انسانی فنی

1-فرد درخواست کننده مجوز باید دارای شرایط مندرج در آیین نامه دفتر توسعه فناوری را دارا و مراحل تایید صلاحیت فنی در این آیین نامه را احراز نموده باشد. پیشنهاد میشود فرد در ابتدا عضو انجمن صدای سینمای ایران شود.

2-شرایط افراد متخصص و فنی:

1-2- صدا گذار:                               دارای تجربه عملی به تایید انجمن صدای خانه سینما و یا شورای فنی دفتر نوسعه فناوری

.2-2- صدا بردار:                            دارای تجربه عملی به تایید انجمن صدای خانه سینما و یا شورای فنی دفتر نوسعه فناوری.

3-2- دستیاران:                                            آشنایی با سینما و کامپیوتر دارای تجربه نظری و عملی در حیطه صدا. پیشنهاد می شود دستیار اول از اعضا انجمن صدای سینمای ایران باشد

4-2- مهندس سخت افزار و شبکه                      فرد یا قرارداد خدمات با شرکتهای سخت افزاری برای مراقبت و خدمات نگهداری ابزار و سرورها، دارای تجربه نظری و عملی .

5-2- مهندس برق                                         فرد یا قرارداد خدمات با شرکت های تأمین برق اضطراری UPS دارای تجربه نظری        و عملی.

 

خصوصیت ها و نیازهای فنی بخش ها:

اتاق میکس و فرمان:

1-سیستم مناسب و استاندارد میکس، تایید شده توسط انجمن صدای سینمای ایران.

2-برنامه­های کاربردی اوریجینال.

3-اسپیکرهای فعال صدای ساراند 1+5 و چیدمان مناسب و کالیبره و تایید شده توسط انجمن صدای سینمای ایران.

4-دارای اکوستیک لازم به تایید انجمن صدای ایران.

5-دارای حداقل ارتفاع 280 سانتیمتر و مساحت 30 متر مربع

استودیو ضبط:

1-تجهیزات لازم برای ضبط نریشین از جمله میکروفن، پایه مناسب و ...  و یا سایر ملزومات مورد نیاز متناسب با نوع فعالیت ، با کیفیت تایید شده از سوی انجمن صدای سینمای ایران

2-ابزار کالیبراسیون برای میزان نوقه و یا تاییدیه کالیبراسیون فصلی از انجمن صدای سینمای ایران.

 

 

اتاق تدوین صدا:     

1-        فضای مناسب و جداگانه با مساحت حداقل 10 متر مربع

2-        دارای سیستم مناسب و استاندارد و داشتن شرایط شنود مناسب

 

·           با توجه به تنوع موجود در ابزار و تجهیزات، کیفیت ابزار و تجهیزات و اصالت اورجینال بودن برنامه های بکار گرفته شده در مرکز  باید به تایید انجمن صدای سینمای ایران برسد.

 

آرشیو و شبکه گردش اطلاعات :

1-نیاز به سیستم ذخیره اطلاعات و امکان دسترسی های شبکه ای

2-اطاق امن جهت انبار هاردیسک ها