استانداردهای
راه اندازی
مراکز
خدمات فنی
معاونت
توسعه فناوری و مطالعات سینمایی
دفتر
توسعه فناوری سینمایی
تابستان
و پاییز 1395
به نام خدا
دفتر
توسعه فناوری معاونت فناوری اطلاعات و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، حسب وظایف
محوله ، صدور مجوزهای فعالیت مراکز خدمات فنی سینمای ایران را بر عهده داشته و
دارد. لیکن هیچ گاه در خصوص رعایت شرایط فنی و مکانی مراکز خدمات فنی تعریف و استانداری
مبنای راه اندازی مراکز خدمات فنی سینمایی نبوده است. مسلما در سالهای گذشته موضوع
کمیت مراکز خدمات فنی ای که با سرمایه گذاری بخش خصوصی بوجود آیند و به فعالیت
بپردازند، از امور و وجوه دیگر مربوط به این مراکز ارجح تر بوده است.
امروز
، اما، با شرایط فنی ای که سینمای جهان و به تبع آن سینمای ایران دارد، بحث کیفیت
و رعایت اصول فنی و کیفی باید از امور دیگر ارجح تر شناخته شود.
لذا
در این برهه از زمان، دفتر توسعه فناوری در خصوص شرایط مکانی، فنی و اصول اولیه
تاسیس استودیو ها و مراکز خدمات فنی، استانداردهایی را تدوین و به تصویب شورای فنی
این دفتر رسانده است تا از این پس حداقل هایی فنی و مکانی بر اساس نوع خدمات ارائه
شده در مراکز، در هنگام تاسیس استودیو ها و مراکز رعایت گردد. با امید به اینکه در
سالهای آتی و بر اساس تغییرات فنی در شرایط تولید در سینما، این استانداردهاها نیز
تحول و تکامل یابد و اثرات آن بر افزایش سطح فنی و کیفی مراکز و آثار تولیدی در
سینمای ایران بروز یابد.
در
این راه علاوه بر همکاران دفتر توسعه فناوری، متخصصین امور فنی مختلف این دفتر را
یاری نموده اند. و در انتها، شورای فنی دفتر توسعه فناوری پس از بررسی نتیجه این
تلاش ها، با تصویب و تایید آن کمک شایانی به ساماندهی وضعیت مراکز خدمات فنی نموده
اند.
استانداردهای
راه اندازی مراکز خدمات فنی
لابراتوار دیجیتال
تهیه شده در دفتر توسعه فناوری
با همیاری:
دکتر
معتمدی ( عضو انجمن جلوه های بصری خاته سینما)
محمد آلادپوش(عضو انجمن فیلمبرداران
سینمای ایران)
لابراتوار دیجیتال
به سبب آگاهی بخشی در خصوص شرایط فنی و
مکانی مورد نیاز برای تاسیس لابراتوار دیجیتال به متقاضیان و همچنین یکسان سازی و
قاعده مند نمودن ارکان اصلی این مراکز، متن پیش رو آماده گردیده است و پس از تصویب
در شورای فنی دفتر توسعه فناوری مبنای اجرایی تاسیس لابراتوارهای دیجیتال قرار
خواهد گرفت.
تعریف:
1-
لابراتوار دیجیتال در مسیر روند تولید
فیلم، به بخشی اطلاق میگردد که بتواند کلیه خدمات مراحل فنی تولید، پس از مرحله
فیلمبرداری (به غیر از تدوین، صداگذاری و جلوههای بصری)، را تا مرحله اکران
برعهده گرفته و ارائه نماید.
2-
لابراتوار دیجیتال بخشی از خدمات فنی
مورد نیاز بخش های تدوین، صداگذاری و جلوه بصری را نیز ارائه مینماید.
3-
لابراتوار دیجیتال باید براساس ارائه
خدمات متناسب با فورمت 2K به بالا طراحی و تاسیس گردد.
4-
مرکز خدمات فنی لابراتوار دیجیتال
براساس شرایط طرح شده در این متن و سایر شرایط مندرج در آیین نامه صدور مجوز
تاسیس، توسعه و نظارت بر نحوه فعالیت مراکز ارائه خدمات فنی و پشتیبانی سینمایی و
سمعی بصری، از دفتر توسعه فناوری سینمایی
مجوز فعالیت دارد.
انواع
خدمات :
1-
انجام تستهای ابتدایی در شروع فیلمبرداری و
همراهی با فیلمبردار در طول زمان انجام فیلمبرداری پروژه.
2-
دریافت پلان های فیلمبرداری شده و انتقال به
سیستم نگهداری تصاویر.
3-
ارائه فایل تصاویر مورد نیاز برای بخش تدوین.
4-
کانفرم کردن تصاویر اصلی براساس و پس از دریافت
تصاویر مونتاژ شده از بخش تدوین و تصاویر تغییر یافته از بخش جلوههای بصری.
5-
انجام عملیات تصحیح رنگ Color
Correction , Color Grading.
6-
دریافت فایل صدا از استودیو صدا.
7-
انجام مسترینگ.
8-
انجامDCP و KDM جهت نمایش در
سالن های سینما.
9-
امکان انتقال فایل نهایی بر روی مدیوم های
آرشیوی
شرایط
مکان لابراتوار دیجیتال:
1 - ساختمان انتخاب
شده برای تأسیس لابراتوار دیجیتال باید دارای حداقل 100 متر مربع فضای کاربردی
باشد.
2-
ساختمان باید در موقعیت جغرافیایی با
کمترین میزان نویز صدایی باشد و یا ساختمان از طریق روشهای جلوگیری از ورود صدا،
قابلیت داشته باشد. (محل های پر رفت و آمد و مجتمع های پر تراکم پیشنهاد نمی شود.)
3-
در صورت انتخاب محل در شرایط ساختمان
های مسکونی، عدم وجود معارض اصل تلقی می گردد.
4-
بخشهایی از لابراتوار که در آنها صدا
مونیتور میشود باید آکوستیک باشد.
5-
بخشهایی که در آنها تصویر مونیتور میشود
باید بدون نور اضافی و کاملا تاریک باشد.
6-
برای کل ساختمان نسبت به ورود گرد و
غبار باید تدابیری اندیشیده شده باشد.
7-
برای سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان میبایست
راهکارهایی اندیشیده شده باشد. میزان گرما و سرمای بخشهای مختلف مکان میبایست
براساس نیاز ابزار فنی طراحی گردد.
8-
سیستمهای گرمایش و سرمایش باید مستقر و
ثابت باشند.
9-
بخشهای اداری و خدمات عمومی میبایست
از بخش فنی جدا گردیده و ورود و خروج به بخشهای فنی باید با کنترل صورت پذیرد.
10-
بخشهای فنی مربوط به سرورها ، نگهداری هاردها و
... میبایست کاملا از دسترسی عمومی خارج باشند.
11- کلیه بخش
های فنی می بایست به شبکه برق UPS متصل باشند.
12-
نصب دوربین های مدار بسته الزامی است.
نیروی
انسانی فنی مورد نیاز:
1-
فرد درخواست کننده مجوز باید شرایط
مندرج در آیین نامه دفتر توسعه فناوری را دارا و مراحل تایید صلاحیت فنی در این
آیین نامه را احراز نموده باشد.
2-
شرایط افراد متخصص و فنی:
1-2- تکنسینهای
فنی بخش کانفرم: آشنایی به
سینما، تدوین و کامپیوتر دارای تجربه نظری و عملی.
2-2-
کالریست: آشنایی
با نرمافزارهای تصحیح رنگ، آشنایی با کالرگریدینگ و کالرکورکشن، دارای تجربه عملی
و نظری در خصوص تصحیح رنگ و آشنایی با خصوصیات فنی تصویر.
3-2-
تکنسین مسترینگ و DCP: آشنایی
با سینما و کامپیوتر دارای تجربه نظری و عملی،
آشنایی با سیستم سالن های نمایش و DCP
ingest.
4-2-
مهندس سخت افزار و شبکه فرد
یا قرارداد خدمات با شرکتهای سخت افزاری برای مراقبت و خدمات نگهداری ابزار و سرورها،
دارای تجربه نظری و عملی .
5-2-
مهندس برق فرد
یا قرارداد خدمات با شرکت های تأمین برق اضطراری UPS دارای
تجربه نظری و عملی.
بخشها:
لابراتوار
دیجیتال شامل بخشهای زیر خواهد بود:
1-
بخش دریافت، انتقال و آرشیو اطلاعات: دریافت،کپی کردن وتحویل
اطلاعات و فایل های مربوط به پروژه
های تولیدی، آرشیو و نگهداری صحیح آنها.
2-
بخش کانفرم انجام عملیات کانفرم پس
از دریافت تصاویر مونتاژ شده از بخش
تدوین
و دریافت و جاگذاری فایلهای تصویری دریافتی از بخش جلوه های بصری و .......
3-
بخش تصحیح رنگ. انجام
عملیات Color
Correction و Color
Grading
4-
مسترینگ. ساخت فایل
نهایی و کامل
5-
DCP و KDM . تبدیل فایل
مستر به DCP همراه با KDM های مربوطه
6-
بخش اسکن. تبدیل تصاویر فیلم به
فایل دیجیتال و ویدئو
7-
بخش Restoration . انجام عملیات
ترمیم، بازسازی و ... تصاویر
·
ردیف های 6 و 7 و فعالیت در این گستره
ها میتواند انتخابی باشد.
خصوصیت
ها و نیازهای فنی بخش ها:
بخش
کانفرم:
1-
نیاز به کامپیوتر متصل به شبکه.
2-
نیاز به برنامههای اوریجینال.
3-
محیط مناسب.
بخش
تحصیح رنگ:
1-
نیاز به برنامه اورجینال تصحیح رنگ (
پشنهاد ما Do
Vinci Resolve یا Assimilates
Scratch
2-
نیاز به کامپیوتر متصل به شبکه و دارای
پردازنده متناسب با حجم و فورمت تصاویر.
3-
نیاز به اتاق با ابعاد حداقل 4X3 مناسب
تصحیح رنگ.
(بطول
حداقل 4 برابر ارتفاع نمایشگر)
4-
رنگ اتاق خاکستری 18% .
5-
وجود نور نمونه 5500 کلوین شاخص در فضای
اتاق.
6-
سیستم سرمایش و گرمایش مناسب و مستقر.
7-
مانیتور اپراتور حداقل 24 اینچ.
8-
مانیتور کالیبره رنگی حداقل 27 اینچ.
9-
نمایشگر یا سیستم نمایش با قابلیت
کالیبره رنگی با ابعاد 55 اینچ به بالا با وضوح حداقل FHD.
10- کنترل پنل
متناسب با سیستم تصحیح رنگ.
11- ابزار
کالیبراسیون برای مانیتورها و یا سیستم نمایش.
·
اصالت اورجینال بودن برنامه ها باید
احراز شود.
بخش
مسترینگ DCP و KDM
1-
نیاز به کامپیوتر مناسب و متصل به شبکه
(پیشنهاد حداقل دو کامپیوتر)
2-
نیاز به نرم افزار مسترینگ به همراه
امکان خروجی DCP
برای
E-Cinema و D-Cinema و تولید KDM.
بخش
آرشیو و شبکه گردش اطلاعات :
1-
نیاز به بانک ذخیره اطلاعات با حجم
حداقل 60TB دارای امنیت و سرعت دسترسی مناسب Fiberیا Thunderbolt.
2-
شبکه گردش اطلاعات متناسب با حجم ابزار
متصل و بانک ذخیره اطلاعات
3-
سیستم گرمایش و سرمایش متناسب با فرآیند
آرشیو.
4-
سیستم UPS.
5-
سیستم آرشیو LTO .
6-
اطاق امن جهت انبار هاردیسک ها و
نوارهای مغناطیسی.
استانداردهای
راه اندازی مراکز خدمات فنی
استودیو تدوین
تهیه شده در دفتر توسعه فناوری
مرکز خدمات فنی تدوین
به سبب آگاهی بخشی در خصوص شرایط فنی و
مکانی مورد نیاز برای تاسیس مرکز خدمات فنی تدوین به متقاضیان و همچنین یکسان سازی
و قاعده مند نمودن ارکان اصلی این مراکز، متن پیش رو آماده گردیده است و پس از
تصویب در شورای فنی دفتر توسعه فناوری مبنای اجرایی تاسیس مراکز خدمات تدوین قرار
خواهد گرفت.
تعریف:
1-
مرکز خدمات فنی تدوین، به مرکزی اطلاق
میگردد که بتواند کلیه خدمات مراحل فنی تدوین را در اختیار گروه های تولیدی قرار
دهد. صاحب امتیاز این مراکز می توانند خود به تدوین فیلم های ارجاعی اقدام نموده و
یا ابزار و امکانات فنی خود را در اختیار سایر تدوینگران و پروژه های تولیدی قرار
دهند.
شرایط
مکان مرکز خدمات فنی تدوین:
1 - محل انتخاب شده برای تأسیس مرکز خدمات
فنی تدوین باید دارای حداقل 70 متر مربع
فضای کاربردی باشد.
2-
ساختمان باید در موقعیت جغرافیایی با
کمترین میزان نویز صدایی باشد و یا ساختمان از طریق روشهای جلوگیری از ورود صدا،
قابلیت تجهیز داشته باشد. (محل های پر رفت و آمد و مجتمع های پر تراکم پیشنهاد نمی
شود.)
3-
در صورت انتخاب محل در شرایط ساختمان
های مسکونی، عدم وجود معارض اصل تلقی می گردد.
4-
بخشهایی از مرکز خدمات فنی تدوین که در
آنها صدا مونیتور میشود باید آکوستیک باشد.
5-
بخشهایی که در آنها تصویر مونیتور میشود
باید بدون نور اضافی و کاملا تاریک باشد.
6-
برای سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان میبایست
راهکارهایی اندیشیده شده باشد. میزان گرما و سرمای بخشهای مختلف مکان میبایست
براساس نیاز ابزار فنی طراحی گردد.
7-
سیستمهای گرمایش و سرمایش باید مستقر و
ثابت باشند.
8-
بخشهای اداری و خدمات عمومی میبایست
از بخش فنی جدا گردیده و ورود و خروج به بخشهای فنی باید با کنترل صورت پذیرد.
9-
بخشهای فنی مربوط به سرورها ، نگهداری هاردها و
... میبایست کاملا از دسترسی عمومی خارج باشند.
10- کلیه بخش
های فنی می بایست به شبکه برق UPS متصل باشند.
11-
نصب دوربین های مدار بسته الزامی است.
نیروی
انسانی فنی مورد نیاز:
1- فرد
درخواست کننده مجوز باید شرایط مندرج در آیین نامه دفتر توسعه فناوری را دارا و
مراحل تایید صلاحیت فنی در این آیین نامه را احراز نموده باشد.
2- شرایط
افراد متخصص و فنی:
1-2- تدوینگر: عضو انجمن تدوینگران
خانه سینما و یا مورد تایید شورای فنی دفتر توسعه فناوری
2-2-
دستیاران: دارای تجربه عملی مورد تایید
دارنده مجوز ، پیشنهاد می گردد از فارغ التحصیلان رشته تدوین دانشگاه ها باشند.
3-2-
مهندس سخت افزار و شبکه فرد یا قرارداد خدمات با شرکتهای سخت
افزاری برای مراقبت و خدمات نگهداری
ابزار و سرورها، دارای تجربه نظری و عملی .
4-2-
مهندس برق فرد یا قرارداد خدمات با
شرکت های تأمین برق اضطراری UPS دارای تجربه نظری و عملی.
بخشها:
مرکز خدمات فنی تدوین شامل بخشهای زیر خواهد بود:
1-
اتاق تدوین: جهت
انجام تدوین برای حضور تدوینگر و کارگردان. تدوین نهایی در این
بخش
صورت می پذیرد.
2-
اتاق work station انجام کلیه
عملیات قبل از تدوین نهایی حداقل برای دو سیستم
3-
Server مرکز
تجمیع و شبکه اطلاعات
4-
اتاق نمایش
·
ردیف 4 پیشنهادی بوده وانتخابی می باشد.
خصوصیت
ها و نیازهای فنی بخش ها:
بخش
تدوین:
1-
نیاز به کامپیوتر متصل به شبکه.
2-
نیاز به برنامههای اوریجینال.
3-
مونیتور حداقل 24 اینچ حداقل 2 عدد برای
سیستم تدوین
4-
یک عدد نمایشگر 50 اینچ به بالا نصب شده بر دیوار
5-
سیستم بلندگو و چیدمان و اکوستیک مناسب،
ترجیحا زیر نظر انجمن صدای خانه سینما
6-
محیط مناسب از جمله میز کار، صندلی ها و
سایر شرایط برای کار طویل المدت
7-
اتاق با مساحت حداقل 20 متر. (بطول
حداقل 4 برابر ارتفاع نمایشگر)
8-
رنگ دیواری که نمایشگر روی آن نصب
میگردد حتما خاکستری 18% باشد.
·
اصالت اورجینال بودن برنامه ها باید
احراز شود.
بخش
work
satation:
1-
نیاز به برنامه اورجینال
2-
نیاز به کامپیوترهای متصل به شبکه حداقل
دو سیستم دارای پردازنده متناسب با حجم و فورمت تصاویر.
3-
نیاز به اتاق با مساحت حداقل 20 متر.
4-
مانیتور اپراتور حداقل 24 اینچ.
·
اصالت اورجینال بودن برنامه ها باید احراز
شود.
بخش
آرشیو و شبکه گردش اطلاعات :
1-
نیاز به بانک ذخیره اطلاعات با حجم
حداقل TB 30 دارای امنیت و سرعت
دسترسی مناسب.
2-
شبکه گردش اطلاعات متناسب با حجم ابزار
متصل و بانک ذخیره اطلاعات
3-
سیستم گرمایش و سرمایش متناسب با فرآیند
آرشیو.
4-
سیستم UPS.
5-
اطاق امن جهت انبار هاردیسک ها .
استانداردهای راه اندازی
مراکز خدمات فنی
استودیو صدا
تهیه شده در دفتر توسعه فناوری
با همیاری:
مهندس
شیدرنگ ( عضو انجمن صدای خاته سینما)
مهندس رضایی(عضو هیت علمی دانشگاه صدا و
سیمای جمهوری اسلامی)
استودیو صدا
به
سبب آگاهی بخشی در خصوص شرایط فنی و مکانی مورد نیاز برای تاسیس استودیوهای صدا
برداری به متقاضیان و همچنین یکسان سازی و قاعده مند نمودن ارکان اصلی این مراکز،
متن پیش رو آماده گردیده است و پس از تصویب در شورای فنی دفتر توسعه فناوری مبنای
اجرایی تاسیس استودیوهای صدا برداری قرار خواهد گرفت.
شرایط مکان وقوع مرکز:
1 -
ساختمان انتخاب شده برای تأسیس استودیو صدا باید دارای حداقل 80 متر مربع
فضای کاربردی باشد.
5-
ساختمان باید در موقعیت جغرافیایی با
کمترین میزان نویز صدایی باشد و یا ساختمان از طریق روشهای جلوگیری از ورود صدا،
قابلیت تجهیز داشته باشد. (محل های پر رفت و آمد و مجتمع های پر تراکم پیشنهاد نمی
شود.)
6-
در صورت انتخاب محل در ساختمان های
مسکونی، عدم وجود معارض اصل تلقی می گردد.
7-
برای سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان میبایست
راهکارهایی اندیشیدهشده باشد تا استانداردهای اعلامی قابل حصول باشد.
8-
بخشهای اداری و خدمات عمومی میبایست
از بخش فنی جدا گردیده و ورود و خروج به بخشهای فنی باید با کنترل صورت پذیرد.
9-
بخشهای فنی مربوط به سرورها ، نگهداری هاردها و
... میبایست کاملا از دسترسی عمومی خارج باشند.
10-
کلیه بخش های فنی می بایست به شبکه برق UPS متصل
باشند.
11-
نصب دوربین های مدار بسته الزامی است.
استودیوهای
صدا
مکان:
استودیوهای
صدا به دو دسته کوچک و متوسط تقسیم می شوند.
الف-
استودیو کوچک با کاربری گفتار و دوبله
13-
حداقل مساحت استودیو 21 متر مربع ،
بهینه مساحت 25 متر و حداکثر 29 متر مربع با ارتفاع حداقل 80/2 متر و حداکثر 80/3
14-
با رعایت نسبت ابعاد (ارتفاع* عرض* طول)
، 1:
25/1 : 6/1
ب - استودیو متوسط با کاربری گفتار و
دوبله و صدا برداری
12-
حداقل مساحت استودیو 31 متر مربع ،
بهینه مساحت 36 متر و حداکثر 41 متر مربع با ارتفاع حداقل 80/2 متر و حداکثر 80/3
13-
با نسبت ابعاد( ارتفاع* عرض* طول) ،
1: 6/1 : 5/2
کفپوش استودیو:
1-
کفپوش موکت و ترجیحا با خصوصیت آنتی
استاتیک و ضد حریق.
2-
پرز موکت و ضخامت آن با توجه به میزان
جذب در محاسبات اکوستیکی انتخاب شود.
درب
ورودی استودیو:
1-
دو در هر کدام به ابعاد 100*220 سانتی
متر
2-
فاصله داخلی دو در، حداقل 55 سانتیمتر
که با توجه به ضخامت دیوارهای ما بین استودیو و اتاق فرمان و همچنین افت صوتی جدار
انتخاب گردد.
3 -درها به گونه ای نصب گردند که در دو
جهت مخالف باز شوند.
4- ورودی استودیو از اتاق فرمان باز
شود. در استودیو های بزرگ و خیلی بزرگ ، در صورت نیاز به در دیگر، باید مقابل در
اصلی نباشند و موارد فنی اعلامی برای درهای دیگر نیز رعایت شود.
5- افت صوتی هر در ورودی، حداقل dBA 35 باشد.
6- درز بندی درها بطور کامل انجام شود.
دور درها و قاب آن با نمد یا لاستیک عایق بندی شده باشد.
7- درها بدون منافذی مانند سوراخ کلید و
غیره باشد.
8- دستگیره مناسب و بدون منفذ انتخاب
شود
9- دستگیره باید به صورتی باشد که هنگام
بسته شدن، در کاملا بر روی چهارچوب محکم شود و منفذی باز نماند
ویزور بین استودیو و اتاق فرمان:
1-
نسبت 4 به 3 برای ویزور ها در نظر گرفته
شود. حداقل ابعاد ویزور 60*80 سانتی متر باشد.
2-
درز بندی دور شیشه و قاب بطور کامل
انجام گردد، بطوریکه شیشه در جای خود لرزشی نداشته باشد.
3-
ضخامت دو شیشه متفاوت و حداقل 8 میلیمتر
انتخاب گردد. ترجیحا ضخامت 10 و12 میلیمتر برای دو شیشه انتخاب گردد. شیشه با
ضخامت بیشتر سمت اتاق فرمان باشد.
4-
نصب دو شیشه به شکل هفت(/\ ) و زاویه دوشیشه 15 تا 25 درجه نسبت
به خط عمود انتخاب گردد.
5-
در استودیو های متوسط و بزرگ ، مکان
ویزور در عرض استودیو قرار گیرد.
6-
حداقل فاصله دو شیشه ویزور در نزدیکترین
فاصله بین دو شیشه 30 سانتی متر باشد.
7-
به منظور عدم انتقال لرزه از یک شیشه به
شیشه دیگر وجود درز انقطاع بین دو شیشه ضروری است.
8-
داخل فضای بین دوشیشه ویزور مواد جاذب
صوت مانند اکوستیک تایل نصب گردد.
9-
ارتفاع لبه ویزور تا کف حداقل 85 سانتی
متر باشد.
کانال
ارتباطی عبور کابل بین استودیو و اتاق فرمان:
1-
کانال ارتباطی به شکل اس S بطوری
نصب گردد که سر بالای اس، داخل استودیو و سر پایین آن، داخل اتاق فرمان قرارگیرد.
2-
جنس کانال ترجیحا از مواد PVC باشد.
3-
قطر کانال ارتباطی برای عبور کابل 10
سانتی متر باشد. در صورت نیاز، از تعدد کانال ارتباطی بجای افزایش قطر کانال
استفاده گردد.
4-
لازم است تمام کابل های ارتباطی بین
اتاق فرمان و استودیو از طریق کانال ارتباطی اس شکل انجام شود، از جمله ارتباط
بلند گو ها، چراغ سر در و غیره. ضروری است بر روی دیوار دو جداره استودیو، منفذی
ایجاد نگردد.
داکت های ارتباطی:
1-
کانال های ارتباطی از کنار دیوارهای
جانبی عبور کرده و تا حد امکان با مسیر عبوری افراد تداخل نداشته باشد.
فرم:
1-
دیوار استودیو ها موازی نباید ساخته
شوند . حداقل دو دیوار مقابل حدود 5% تا 7% از شرایط موازی انحراف داشته باشند.
نوقه زمینه:
1-
تبعیت از منحنی (20) NC و (15)
PNC
2-
مقدار وزن یافتهdBA
( A-Weighting) 25
نکته : این مقدار تا حداکثر حجم 250 متر
مکعب معتبر است و برای حجم های بیشتر از مقدار مذکور تا میزان dBA 30 افزایش می یابد.
تاسیسات:
1-
طراحی سیستم هوا رسان ، کانال های مکش و
جهش، سایلنسرها و عایق ها با توجه به استاندارد
Ashrae ، بر اساس NC(20) انجام شود .
زمان
واخنش: (Reverberation
Time)
1-
در محدوده پسامدهای بین 500 تا 2000
هرتز باید بین 3/0 تا 4/0 ثانیه باشد
2-
این مقدار برای تا حداکثر حجم 250 متر
مکعب معتبر است و برای حجم های بیشتر و کاربری های مشخص تا میزان 65/0 ثانیه
افزایش یابد.
عایق
بندی صدا بین استودیو و فضاهای مجاور:
1-
تطبیق R` و R`W با منحنی
C(1)
2-
افت صوتی مابین استودیو و اتاق فرمان dBA 55
3-
افت صوتی مابین استودیو و فضاهای مجاور dBA 60
اتاق
های فرمان
مکان:
1-
حداقل حجم اتاق فرمان 40 متر مکعب،
بهینه 60 متر مکعب و حداکثر 120 متر مکعب انتخاب گردد.
2-
ضروری است نسبت ابعاد اتاق فرمان از
نسبت های ( ارتفاع* عرض* طول) ، 1 : 26/1 : 59/1 : 52/2 : 17/3 : ... تبعیت نماید.
نوقه
زمینه:
1-
تبعیت از منحنی (25) NC
2-
مقدار وزن یافتهdBA
( A-Weighting) 30
زمان
واخنش: (Reverberation
Time)
1-
در محدوده بسامدهای بیش از100 هرتز باید
بین 25/0 تا 4/0 ثانیه باشد
عایق
بندی صدا بین استودیو و فضاهای مجاور:
1-
تطبیق R` و R`W با منحنی
C(1)
2-
افت صوتی مابین استودیو و اتاق فرمان dBA 55
کف پوش اتاق فرمان:
1-
کف پوش اتاق فرمان نباید از جنس موکت
نصبی باشد.
2-
کف پوش از جنس نرم و کشسان باشد.
استودیوهای صدابرداری:
مکان:
1-
استودیو های صدابرداری در اندازه متوسط
و بزرگتر باید طراحی گردند.
2-
مساحت و ابعاد استودیوهای صدابرداری با
توجه به مقادیر داده شده در بخش قبلی در نظر گرفته شود.
نوقه زمینه:
(Background Noise)
1-
تبعیت از منحنی (20) NC برای مینیمم و (25) NC برای ماکزیمم
2-
مقدار وزن یافتهdBA
( A-Weighting) 25- 30
زمان واخنش: (Reverberation
Time)
1-
در محدوده بسامدهای بین 500 تا 2000
هرتز باید بین 3/0 تا 4/0 ثانیه باشد.
نکته: این مقدار برای تا حداکثر حجم 250
متر مکعب معتبر است و برای حجم های بیشتر و کاربری های مشخص تا میزان 65/0 ثانیه
افزایش یابد.
عایق بندی صدا بین استودیو و فضاهای
مجاور:
1-
تطبیق R` و R`W با منحنی
C(1)
2-
افت صوتی مابین استودیو و اتاق فرمان dBA 55
3-
افت صوتی مابین استودیو و فضاهای مجاور dBA 60
شرایط آکوستیک سایر فضاها:
ابعاد:
1-
متناسب با نوع کاربری و تعداد نفرات
انتخاب شود
2-
هر سطحی از اتاق به شکل مستطیل باشد و
از سطح های مربع شکل پرهیز شود.
3-
نسبت طول به عرض اتاق ها به گونه ای
باشد که اتاق به شکل داکت یا کانال صوتی نشود.
تاسیسات:
1-
وجود کانال های رفت و برگشت برای تمام
اتاق ها ضروری می باشد.
2-
در فضاهای اداری تجهیزات برودتی لازم
تامین گردد.
نوقه زمینه: :
(Background Noise)
1-
تبعیت از منحنی (35) NC
2-
مقدار وزن یافتهdBA
( A-Weighting) 40
زمان واخنش: (Reverberation
Time)
در محدوده بسامدهای بین 500 تا 2000
هرتز بایدتا 5/0 ثانیه باشد.
نیروی
انسانی فنی
1-فرد
درخواست کننده مجوز باید دارای شرایط مندرج در آیین نامه دفتر توسعه فناوری را
دارا و مراحل تایید صلاحیت فنی در این آیین نامه را احراز نموده باشد. پیشنهاد
میشود فرد در ابتدا عضو انجمن صدای سینمای ایران شود.
2-شرایط افراد
متخصص و فنی:
1-2- صدا گذار: دارای تجربه عملی
به تایید انجمن صدای خانه سینما و یا شورای فنی دفتر نوسعه فناوری
.2-2- صدا بردار: دارای تجربه عملی به
تایید انجمن صدای خانه سینما و یا شورای فنی دفتر نوسعه فناوری.
3-2- دستیاران: آشنایی با سینما و
کامپیوتر دارای تجربه نظری و عملی در حیطه صدا. پیشنهاد می شود دستیار اول از اعضا
انجمن صدای سینمای ایران باشد
4-2- مهندس سخت افزار و شبکه فرد یا قرارداد خدمات با
شرکتهای سخت افزاری برای مراقبت و خدمات نگهداری ابزار و سرورها، دارای تجربه نظری
و عملی .
5-2- مهندس برق فرد یا قرارداد خدمات با شرکت
های تأمین برق اضطراری UPS دارای تجربه نظری و
عملی.
خصوصیت
ها و نیازهای فنی بخش ها:
اتاق
میکس و فرمان:
1-سیستم
مناسب و استاندارد میکس، تایید شده توسط انجمن صدای سینمای ایران.
2-برنامههای
کاربردی اوریجینال.
3-اسپیکرهای فعال
صدای ساراند 1+5 و چیدمان مناسب و کالیبره و تایید شده توسط انجمن صدای سینمای
ایران.
4-دارای اکوستیک
لازم به تایید انجمن صدای ایران.
5-دارای
حداقل ارتفاع 280 سانتیمتر و مساحت 30 متر مربع
استودیو ضبط:
1-تجهیزات لازم برای ضبط نریشین
از جمله میکروفن، پایه مناسب و ... و یا
سایر ملزومات مورد نیاز متناسب با نوع فعالیت ، با کیفیت تایید شده از سوی انجمن
صدای سینمای ایران
2-ابزار کالیبراسیون برای میزان نوقه و یا تاییدیه کالیبراسیون
فصلی از انجمن صدای سینمای ایران.
اتاق
تدوین صدا:
1-
فضای مناسب و جداگانه با مساحت حداقل 10
متر مربع
2-
دارای سیستم مناسب و استاندارد و داشتن
شرایط شنود مناسب
·
با توجه به تنوع موجود در ابزار و
تجهیزات، کیفیت ابزار و تجهیزات و اصالت اورجینال بودن برنامه های بکار گرفته شده
در مرکز باید به تایید انجمن صدای سینمای
ایران برسد.
آرشیو
و شبکه گردش اطلاعات :
1-نیاز به سیستم ذخیره اطلاعات
و امکان دسترسی های شبکه ای
2-اطاق امن جهت انبار هاردیسک ها